Tuesday, October 19, 2010

TAWADHU'NYA AL-IMAM SYAFI'E RADHIYALLAHU TA'ALA 'ANHU

*Makam al-Imam as-Syafi'e Rahimahullahu ta'ala 'anhu

Telah berkata Imam as-Syafie rahimahullahu ta'ala : 
"Aku mencintai orang-orang soleh, tetapi bukanlah aku dari kalangan mereka, dan aku benci kepada pembuat kejahatan tetapi aku lebih buruk daripada mereka".. 
 
أُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَلَسْتُ مِنْهُمْ وَأَكْرَهُ الطَّالِحِينَ وَأَنَا أَشَرَُّ مِنْهُم

Masya-Allah... memang patutlah Rasulullah صلى الله عليه وسلم beri jaminan kepada beliau masuk ke dalam syurga tanpa di hisab. Begitu tawadhu'nya beliau...


BALASAN KEPADA IMAM AS-SYAFIE

Al-Baihaqi meriwayatkan di dalam Manaqib al-Syafi'e, dari jalan Muhammad ibn Hamdan al-Taraifi, daripada Abi Abdillah al-Dainuri, berkata: Saya mendengar Abu Abdullah al-Syafi'e berkata : 
"Saya melihat Rasulullah صلى الله عليه وسلم di dalam mimpi, lalu saya berkata, "Wahai Rasulullah!Dengan apakah Imam as-Syafi'e di balas ketikamana dia menyebut di dalam kitabnya al-Risalah :

وَصَلَّى اللهُ غَلَى مُحَمَّدٍ كُلَّمَا ذَكَرَهُ الذَّاكِرُونَ 
  وَغَفَلَ عَنْ ذِكْرِهِ الفَافِلُونَ

 Maksudnya : "Semoga allah melimpahkan selawat (rahmat) ke atas Nabi Muhammad setiap kali orang-orang yang berzikir mengingatinya dan orang-orang yang lalai alpa daripada mengingatinya?" 

Maka sabda Rasulullah  صلى الله عليه وسلم, "Balasan daripadaku ialah dia tidak akan di tahan untuk di hisab pada Hari Kiamat." 

Berkata Ibnu Bunan al-Asbahani, "Selawat ini sangat tinggi dan lengkap kerana ia meliputi alam malaikat, manusia dan jin, dan tidak ada seorang pun di dalam alam ini melainkan berada dalam keadaan mengingati Nabi صلى الله عليه وسلم atau pun melupainya."  



صلوات لللإمام الشافعي رضى الله تعالى عنه 


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ بِعَدَدِ مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ

وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ بِعَدَدِ مَنْ لَمْ يُصَلِّ عَلَيْهِ

وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَمَرْتَ بِالصَّلاَةِ عَلَيْهِ

وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُصَلِّ عَلَيْهِ

وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا يَنْبَغِي الصَّلاَةُ عَلَيْهِ

*************

اَللّهُمَّ صَلِّ أَفْضَلَ الصَّلاَةِ عَلَى أَسْعَدِ مَخْلُوقَاتِكَ
سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ
عَدَدَ مَعْلُومَا ذَكَرَكَ الذَّاكِرُونَ 
وَغَفَلَ عَنْ ذِكْرِكَ الْغَافِلُونَ

  

No comments:

Post a Comment