Monday, October 18, 2010

TAUBAT BERKALI-KALI



Taubat berkali-kali...ya Allah..hamba selalu terjatuh..
namun Kau tidak pernah "mengeluh"...
malah Kau dakap kami dengan lautan Rahmah, Lautan Maghfirah..
ya Allah kami selalu terjatuh...taubat berkali-kali
setiap saat
setiap detik
setiap denyut
taubat berkali-kali
sampai mati...


Di rawikan daripada al-Hasan beliau berkata : Ketika Allah menerima taubat Adam a.s, para malaikat mengucapkan selamat. Malaikat Jibril a.s, dan Malaikat Mikail a.s menghampirinya seraya berkata, "Wahai Adam, nampaknya berasa senang sekarang kerana Allah menerima taubatmu." Nabi pun menyahut, "Hai Jibril, jika setelah taubat ini aku masih ada permintaan, di manakah makamku?" Lalu Allah memberi wahyu padanya, "Wahai Adam, Ku-timpakan pada keturunanmu kepayahan dan Ku-terima taubat mereka. Jika mereka berdoa kepada-Ku, Ku-qobulkan seperti Aku mengqabulkanmu. Jika mereka memohon ampun, Aku tidak bakhil. Aku Maha Dekat dan Maha Mengqabulkan. Ku himpun orang yang bertaubat dari kubur dengan gembira dan senyum. Doanya diqabulkan. 

Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda yang bermaksud : "Allah menerima taubat bagi orang yang berbuat buruk dari malam sampai siang atau dari siang sampai malam hingga terbit matahari. Yang perintah pasti menerima. Namun yang menerima belum tentu memerintah. Yang perintah pastilah Dia yang menerima." 

Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya dia ditaati dengan izin Allah dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon ampun kepada Allah dan Rasulullah juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (Surah an-Nisa' ayat :64)


  



No comments:

Post a Comment